یک نمونه تمرین نوشتاری

سامیا صفایی هستم. کارشناس ارشد برنامه ریزی و مربی و مدرس یوگا.
در دوره های مربیگری درجه ۳ یوگا، علاوه بر آموزش حرکات یوگا و تمرینات تنفسی یوگا، به فراگیران دوره مربیگری، طراحی تمرین و آیین کلاسداری هم آموزش میدهم.
آنچه این فراگیران به آن توجه دارند، کسب بیشترین اطلاعات از این دوره و در نتیجه کسب بهترین نمره در آزمون است. بنابراین در زمان آزمون های عملی، در جواب به یک سوال مشخص، حجم زیادی اطلاعات دارند که می خواهند در زمان بسیار بسیار کوتاه آزمون، آن را به مدرس انتقال دهند.
قطعا حاضر نیستند که موردی را حذف کنند ودر نتیجه هرچه تند تر و تند تر صحبت میکنند.
اتفاقا این شیوه ای است که برای اکثریت آموزش دهندگان در موضوعات مختلف آموزشی اتفاق می افتد. به خاطر داشته باشیم که توانایی هضم این همه نکته آموزشی در یک زمان کوتاه برای هر فراگیر و هر شنونده ای، سخت است.
برای حل این مشکل، قلم به دست بگیرید و تمام آنچه را که می خواهید بگویید بنویسید.مهم نیست از کجا شروع می کنید ولی فقط بنویسید.
ابتدا تند تند و بی وقفه و بدون فکر بنویسید. حالا که تمام شد و دیگر چیزی برای نوشتن ندارید، کمی صبر کنید. نوشته خود را از ابتدا بخوانید. اگر نکته ای جا مانده حتما به نوشته تان اضافه کنید. می توانید برای موارد مختلف موضوع مورد نظرتان، اولویت بندی کنید و شماره بگذارید.قطعا بعد از این نوشتن، یک نفس راحت خواهید کشید و آرامش خوبی را احساس خواهید کرد.
یک پیشنهاد خوب در این نمونه تمرینی این است، که هر موردی را که می خواهید عنوان کنید، آن را روی یک خط جداگانه بنویسید. به تدریج مهارت شما در انتقال مطالب از فکر و ذهن به صفحه بیشتر می شود.
کتاب” راه هنرمند” نوشته خانم جولیا کمرون و ترجمه خانم گیتی خوشدل، کتاب تمرینی بسیار خوبی برای توانمندسازی مهارت نوشتاري است.
چندین هفته با عنوان تمرینی ویژه و همچنین تمرینات روزانه مشخص.

از طریق نوشتن، اطلاعات، مطالبات و انتقاد و پیشنهاد های خود را نظم می دهیم. با این نظم فکری ایجاد شده می توانیم به خوبی پیام خود را به مخاطب انتقال دهیم .
فکرو ذهن هم مانند عضله نیاز به تمرینات منظم و هدفمند دارند. افراد در طول روز بسیار راه می روند اما آن را بعنوان تمرین ورزشی اثر گذار نمی توان در نظر گرفت مگر تمرین های هدفمند و منظم پیاده روی.
بنابراین، فکر و ذهن هم مانند عضله، نیاز به تمرینات منظم برای عملکردهای منظم و هدفمند دارند.
تجربه نوشتن ۳ صفحه بدون وقفه و بدون فکر کردن و نوشتن فقط وفقط برای اثر گذاری روی کاغذ، به تدریج با آگاهی از نکات ویژه رشد فردی، تمرین بسیار خوب و منحصر به فردی است.
بدون سانسور، بدون فکر، بدون وقفه، بدون در نظر گرفتن غلط املایی و با سرعت و پیوسته بنویسید.
فقط تجربه کنید

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *