ساروانگ آسانا- ایستادن روی شانه

ساروانگاسانا(ساروانگاسانا)- ایستادن روی شانه

sarvangasana-shoulder stand pose

 

ساروانگاسانا- ایستادن یا رفتن روی شانه- یک حرکت معکوس و تعادلی است. قطعا انعطاف و قدرت نیز برا ی اجرای حرکت نیاز است.

– در فرم نهایی اجرای ساروانگ آسانا، امتداد پنجه و مچ پا، زانو، لگن و شانه ها در یک راستا قرار دارند. توجه به راستای بدن و تکیه گاه در هر حرکت مهم است.

آساناهای پیشنهادی برای آماده سازی

فرم صحیح قرار گرفتن شانه ها روی زمین و امتداد دست ها مهم است. چرخش صحیح شانه و اصطلاحا” رول شدن شانه” در این حرکت مهم است. بنابراین افراد باید ابتدا در آساناهایی که شانه همانند ساروانگ آسانا چرخش دارد اما وزن کمتری روی شانه است( مانند ستو باندا ساروانگاسانا) را تمرین کنند و بعد از افزایش مهارت، ساروانگ اسانا را انجام دهند. .( با کلیک روی هایلایت آبی رنگ ستوباندا می توانید وارد صفحه آن اسانا شوید و ستوباندا را بیشتر مطالعه نمایید).

 

مطابق تصویر بالا، در ستو باندا ساروانگاسانا پاها روی زمین است و وزن لگن و پاها روی شانه و گردن همانند ساروانگاسانا نیست و فراگیر فرصت دارد تا با فشار کمتر و در نتیجه آسیب کمتر، چرخش صحیح شانه و جای دست ها را تمرین و اصلاح کند.

– لازم به یادآوری است که قبل از فراگیری ساروانگ آسانا لازم است تا فراگیر در ” ویپاریتا کارنی” تسلط پیدا کند.زیرا در ویپاریتاکارنی، دستها در زیر لگن قرار میگیرد و از وزن اضافه بر روی شانه و گردن کاسته می شود و همچنین  مچ پا و لگن در یک امتداد هستند و دیگر در امتداد با سرشانه ها نیستند و همراه با حمایت دست ها، از وزن پا و لگن کم میکند بنابراین وزن کمتری روی شانه ها است.

ابزار مهم برای ساپورت و حمایت

همچنین برای جلوگیری از آسیب بر مهره های گردنی، در سبک آئینگر یوگا از ساپورت یا حمایت استفاده می شود که به آن ” ساپورت ساروانگ آسانا” می گویند. ساپورت( مانند پتوی تا شده) در زیر شانه ها قرار میگیرد. امتداد گردن و سر روی زمین است. سر شانه از انتهای ساپورت ۴ انگشت فاصله دارد . نحوه استفاده از ابزار (یا همان ساپورت یا حمایت) باید صد در صد تحت نظارت مربی باشد و بعد از چندین جلسه رفع اشکال، فراگیر میتواند با رعایت کلیه اصول، از ابزار برای اجرای بهتر و درک بهتر حرکت و نیز تنوع در اجرا، آسانا را انجام دهد.

در اسلایدهای بعدی  ” ساروانگ آسانا با صندلی نشان داده شده است که آساناها به ویپاریتا کارنی نزدیک تر هستند و سپس لگن و پا از صندلی جدا شده و راستای مچ و زانو و لگن و شانه در یک امتداد قرار می گیرند.

تصویر بالا ساروانگ آسانا با صندلی بعد از اجرای ویپاریتاکارانی با صندلی.

آناتومی حرکت

 

 

– امیدوارم با معرفی این آسانا با ابزار متفاوت، انگیزه تمرینی خوبی برای یک تجربه اجرایی متفاوت دیگر، برای شما فراهم شده باشد.

ساروانگاسانا_ایستادن روی شانه- رفتن روی شانه

کانال تلگرام t.me/SamiyaSafaeiYoga

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *