پرانایاما

پرانایاما

پرانایاما چهارمین مرحله از #یوگای هشتگانه است.
فرد در مرحله پرانایاما بر روی تکنیک های تنفسی توانمند می شود. انواع تمرین های تنفسی برای بالا بردن ظرفیت ششها در هنگام دم و بازدم ها ی ارادی، در این مرحله به فراگیران آموخته می شود.
در مرحله سوم (آسانا) فرد با انجام انواع حرکات بدنی، ضمن بالا بردن توان عضلات و همچنین ضمن ایجاد انعطاف در بدن، تعادل را در کل بدن به واسطه تاثیر روی دو نیمکره مغز بوجود می آورد. در زمان انجام آساناها، فرد به تدریج با آگاهی در دم و بازدم ها در هر حرکت، توان بدنی خود را برای تمرینات تنفسی، مرحله چهارم یا همان پرانایاما، نیز به خوبی بالا می برد.
پرانایاما در حکم برگهای یک درخت است.(یاما ریشه، نیاما تنه و آسانا شاخه های درخت هستند.)
یک باور کهن بیان میکند که، کل زندگی یک یوگی در خدمت تسلط بر آخرین مرحله از دم و بازدم زندگی است. یعنی تسلط بر دم و بازدم در لحظه مرگ. با به خدمت در آوردن آن تنفس نهایی است که فرد خود را از چرخه سامسارا یعنی چرخه تولد و مرگ های پیاپی، خارج می کند. و فرد از این طریق به نیروانا می پیوندد.
از یک چشم انداز، شاید، تنها دلیل بودن در مسیر یوگا، همین باشد.

چشم انداز زیبای دیگری را هم برای شما حتما نقل میکنم. به زودی🌸

در به روز رسانی این صفحه در تاریخ نوزده مرداد هزارو چهارصد و دو، یک توضیح از استاد آیئنگر در تعریف پرانایاما را نیز افزودم تا مورد توجه شما قرار گیرد.

پرانا” به معنی انرژی کیهانی است. انرژی حامل تمام نیروهای اصلی حیات که از طریق آن در بدن جریان می یابد و انرژی حواس، تفکر و آگاهی را در کالبدهای ظریف تا سخت منتشر می کند.

پرانایاما در اصل تکنیک تنفسی است و یعنی طولانی نمودن آگاهانه فرو بردن، حبس و بیرون دادن نفس. دم یعنی دریافت انرژی حیات در قالب نفس کشیدن و حبس زمانی است که نفس برای جذب و درک انرژی آن نگه داشته می شود. در بازدم، تمام افکار و احساسات با نفس تخلیه شده و هنگامی که شش ها خالی می شوند، انرژی فرد یا “من” او به انرژی حیاتی اصیل یعنی آتما تسلیم می شود. تمرینات پرانایاما باعث ثبات ذهن، تقویت قدرت اراده و قضاوت صحیح می شوند.(کتاب پرتوی بر پرانایاما ترجمه امید اقتداری صفحه ۳۸).
# پرانایاما #pranayama#nirvana
#samiyayoga

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *