مریچی آسانا و انواع آن، فواید و نکات قابل توجه در اجرای خم به جلو و پیچ نشسته

مریچی آسانا-Marichyasana

مریچیاسانا، انواع، پیچ، خم به جلو، وضعیت نشسته 

 

مریچیاسانا از سری ۱ از حرکات پیچ، پیچ ساده ستون مهره ها در وضعیت نشسته است.
این آسانا برای انعطاف ستون مهره ها در برنامه های تمرینی کاربرد دارد.
– مریچی آسانا انواع مختلف دارد. تنوع این آسانا به صورت ترکیب دو حرکت، خم به جلو و پیچ ستون مهره ها، با وضعیت های مختلف دست و انعطاف شانه همراه است. همچنین در نمونه های دیگر، تنوع در وضعیتهای پا با توجه به انعطاف عضلات لگن، ران، ساق و مچ پاها.

حرکات پیچ ضمن تحرک و انعطاف عضلات پشتی بدن، با اثر گذاری روی اعصاب دو طرف ستون مهره‌ها روی تعادل و عملکرد اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک بسیار موثر هستند. همچنین در وضعیت پیچ، تحرک و انعطاف بخشی در عضلات شکمی ایجاد می‌شود، موجب تحرک روده ها و تغییر در فضای شکمی می‌شود و در مراحل دفع روده ای و سپس گوارش بهتر، موثر است. از این رو در فرایند پاکسازی و همراه با رژیم های غذایی برای پاکسازی، آساناهای پیچ بیشتر اجرا می‌شوند.

حرکات پیچ، را معمولا قبل از وارد شدن به شاواسانا و قبل از تمرینات آرام کننده انتهایی انجام می دهند.

مریچیاسانا در تنوع اجرای خم به جلو، بعنوان پیش نیاز برای پستچیموتاناسانا در کنار سه آسانای دیگر، تاکید شده است.

 

مریچیاسانا ۱

 

مریچی آسانای ۱ یک حرکت خم به جلو به سمت پای کشیده شده روی زمین است. پیچ در این حرکت بسیار کم است و تنهابرای متمایل کردن نیمه بالایی بدن به سمت داخلی بدن پیچ کمی نیاز است.

از این حرکت در کنار سه حرکت دیگر: جانوشیرشاسانا، آردهابادا پادما پسچیموتاناسانا و تریانگ موکا ایکاپادا پاسچیموتاناسانا، بعنوان آماده سازی و پیش نیاز برای پستچیموتان آسانا نام برده میشود.”پرتوی بر یوگا، صفحه۱۹۷″.( با کلیک بر روی هایلایت آبی میتوانید وارد صفحه آن آسانا شوید و آن را نیز مطالعه نمایید.)

 

مریچی آسانا ۲

   

در مریچیاسانای ۲ بدن به سمت پایی که روی زمین است خم میشود. به سمت کف پایی که به عضله شکم یا ناف چسبیده است. حرکت خم به جلو است و همراه با پیچ .(با مریچیاسانای ۴ مقایسه کنید که جهت پیچ متفاوت است).

 

مریچی آسانا ۳

   

در مریچیاسانای ۳ پیچ به سمت بیرون یا به سمت پایی است که خم شده و از طریق کف پا به زمین فشار وارد میکند. تقارن دوطرف لگن در این حرکت مهم است. در تنوعی از این حرکت و برای افزایش توان، کف پای خم در طرف دیگر زانوی پای کشیده شده روی زمین قرار میگیرد.( سه تصویر آخر در بالا)

 

مریچیاسانا ۴

 

در مریچی آسانای ۴ بیشترین انعطاف در عضلات پاها، لگن و گلوت‌ها، عضلات پشتی و عضلات شکمی مورد نیاز است.

  فشار پاشنه پا به ناف و قلاب دست‌ها در پشت، اعصاب پیرامون ناحیه ناف را جوان میکند. این

آسانا کبد، طحال و لوزالمعده را تقویت میکند.(ویژگی حرکات پیچ، تاثیر بر روی ارگان‌ها

داخلی ناحیه شکم پهلوها است) و به آزادی حرکت شانه ها کمک میکنند.”پرتوی بر یوگا،صفحه۲۹۷″.

 

نکات قابل توجه در اجرای پیچ صحیح:

 

 

تصویر بالا نمونه ای از یک پیچ در حد مبتدی است. انعطاف کم در ستون مهره ها برای چرخش،اما استقرار نیمه بالایی بدن به نفع حفظ بیشترین حجم قفسه سینه، رعایت شده است. به تدریج با تغییر وضعیت دست و چرخش به سمت پای خم شده، بر روی انعطاف بیشتر و بالا بردن توان باید تمرین کرد.

به تصاویر بعدی توجه کنید. سرینی ها در سمت پای خم شده باید بر روی زمین قرار بگیرند.اما در تصویر بعدی، وضعیت دو طرف لگن متقارن نیست و یک سمت از روی زمین بلند شده است در حالیکه همواره فرد باید در محل تکیه‌گاه، به تکیه گاه نیرو  وارد کند تا استقرار بدن برای توقف صحیح و بدون آسیب فراهم شود . وقتی وضعیت تکیه گاه در زمان اجرای آسانا صحیح نباشد و مانند اینجا تقارن بین دو طرف سرینی بر روی زمین برقرار نباشد، به مرور بوجود آمدن آسیب قطعی است.  برای برقراری تقارن و جبران انعطاف کم عضلات، در تصاویر بعدی از پتوی تاشده، کمربند، آجر و صندلی استفاده شده است.

تنوع ابزار با توجه به هدف تمرینی، به فرد کمک میکنند تا بدون آسیب به بدن، فرد بتواند با تمرین های متفاوت و مکرر، انعطاف عضلات خود را به تدریج افزایش دهد.

 

 

در تصاویر بعدی تنوع اجرای حرکت پیچ با کمک صندلی مشاهده می‌شود.

 

تصاویر بعدی تنوع اجرای حرکت با تغییر وضعیت پا یا دست هستند که هر یک از این وضعیت ها به افزایش توان و انعطاف بدن کمک میکنند تا بتوان حرکت را صحیح تر اجرا کرد.

 

آناتومی قسمت های مختلف و موثر در پیچ با توجه به تصاویر:

                       

 

 

تعریف آسانا:

مریچی نام یکی از حکیمان هندیست.

او پسر برهمای خالق بود و نامش به معنای” پرتو نور” است. سمبول مریچی، یکی از ستارگان درخشان در صورت فلکی دب اکبر( خرس بزرگ) می‌باشد. در هندوستان، هفت ستاره درخشان دب اکبر به “نام ساپتاریشی” یا “هفت فرزانه” معروفند.( صفحه۱۴۳ از کتاب” یوگا برای کودکان و نوجوانان” نوشته “سواتی چانچانی” و “راجیو چانچانی” و با ترجمه “دکتر شاهرخ شاهپرویزی”)

ماریچیاسانا ۱ به ماریچی فرزانه، پسر برهمای آفریننده پیشکش شده است. ماریچی پدر بزرگ سوریا( خدای خورشید) است.”پرتوی بریوگا، صفحه۱۹۵″

 

( میتوانید با کلیک بر روی هایلایت آبیMarichyasana ویکیپدیا انگلیسی را نیز مطالعه نمایید)

 

پیشنهاد میشود جهت مطالعه بیشتر درباره آساناهای پیچ و فواید آنها، به صفحه بهارادواجاسانا  یا پیچ ساده مراجعه کنید و نکات ویژه در اجرای آساناهای پیچ را که برای آن آسانا معرفی شده است را نیز مطالعه نمایید.(کافیست روی کلمه بهارادواجاسانا که در بالا آبی نوشته شده است کلیک نمایید).

همچنین پاریورتا جانوشیرشاسانا را هم میتوانید مطالعه نمایید که این حرکت، ترکیبی است از خم به پهلو و پیچ همراه با انعطاف در عضلات پا و لگن. (مقایسه آساناها به درک بهتر اجراها کمک میکنند. مریچی آسانا خم به جلو و پیچ است.)

همچنین میتوانید از طریق کانال تلگرامی“سیصد هفته یوگا”، مطابق با کتاب “پرتوی بر یوگا” نوشته استادآئینگر و برگردان امید اقتداری، تمرین‌های هفتگی را دنبال کنید. مریچیاسانا از هفته ۱۹ به لیست تمرینی سیصد هفته یوگا اضافه شده است.( کافیست روی هایلایت آبی ۱۹ کلیک کنید و لیست تمرین ها را ببینید. و روی هایلایت آبی سیصد هفته یوگا کلیک نمایید تا نکات لازم را مطالعه نمایید).

کانال تلگرام              t.me/SamiyaSafaeiYoga

∗∗∗∗∗

امیدوارم با نگاه دوباره به اجرای این آسانا و توجه به نکات اصلاحی در اجرای آساناهای پیچ، فرصتی فراهم شده باشد تا با بهره گیری از نکات و ابزار کمکی بتوانیم اجراهای بهتری را داشته باشیم.

منتظر شنیدن نظرات شما هستم.

موفق باشید.

 

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *