هالاسانا یا گاوآهن

  هالاسانا- گاو آهن

Halasana- plough pose

هالاسانا یا گاوآهن به کدام گروه از تقسیم بندی آساناها تعلق دارد؟

هالاسانا یا گاوآهن از گروه حرکات معکوس است.در حرکات معکوس دو ویژگی مهم در وضعیت بدن مورد توجه است:

۱-  جابجا شدن وضعیت سر و قلب نسبت به هم. در شرایط طبیعی، سر بالاتر از قلب است اما در وضعیت معکوس  مانند هالاسانا،سر پایین تر از قلب قرار می گیرد. وقتی سر پایین تر از قلب قرار بگیرد خون بیشتری متوجه سر می‌شود که این ویژگی ذهن را آرام میکند.(در مقایسه با وضعیت طبیعی).

۲- در وضعیت معکوس پاها بالاتر از بدن قرار می گیرند. این ویژگی به خون سیاهرگی کمک میکند تا خون به راحتی به سمت قلب حرکت کند. در وضعیت طبیعی، خون در سیاهرگها بر خلاف جاذبه زمین به سمت بالا و به سمت قلب در حرکت هستند ولی در معکوس، خون سیاهرگی در جهت جاذبه به سمت پایین و قلب جریان پیدا میکنند..

با توجه به موارد گفته شده، در اجرای هالاسانا و آسانا‌های معکوس لازم است تا به آمادگی و توان بدنی و نیز سلامت بدن افراد، دقت لازم را در نظر داشته باشیم.

آساناهای همراه و مکمل هالاسانا

معمولا بعد از اجرای ساروانگ آسانا، هالاسانا اجرا می شود. در سبک آئینگر یوگا، برای استقرار صحیح دست در حمایت از بدن در ساروانگ آسانا، در هنگام استفاده از کمربند برای حمایت از بازو و دست، ابتدا هالاسانا انجام می شود. در هالاسانا به دلیل اینکه پنجه های پا روی زمین قرار می‌گیرند، تکیه گاهی هستند برای پاها و نیمه بالایی بدن، که باعث می شوند  تا فشار از روی شانه و گردن کم شود و راحت تر بتوان کمربند را روی بازوها قرار داد. البته بعد از اجرا و توقف در ساروانگ آسانا، مجدد هالاسانا و تنوع های آن مثل کارناپید و سوپتاکوناسانا اجرا می شوند.

ماتسی آسانا و پستچی موتان آسانا بعنوان مکمل بعد از هالاسانا و ساروانگ اجرا می شوند.

  ساروانگ آسانا

  ماتسی آسانا

  پستچیموتان آسانا

 

 

وضعیت بدنی و حرکت شناسی در هالاسانا

از لحاظ حرکت شناسی در این آسانا، توجه به عمود نگهداشتن نیمه بالایی بدن نسبت به سطح تکیه گاه مهم است. ضمن صاف نگهداشتن عضلات پشتی، لگن و عضلات پشتی و شانه بایستی در یک راستا قرار گیرند.

 

در تصویر بالا پشت خمیده است و باید تصحیح شود. در تصویر بعدی صاف بودن عضلات پشتی و راستای لگن و شانه با کمک صندلی تصحیح شده است.

 

 

 

تنوع اجرای هالاسانا با ابزار

تنوع اجرای هالاسانا با کمک ابزار در تصاویر متفاوت نشان داده شده است. در سبک آئینگر یوگا ساروانگ آسانا و هالاسانا را با کمک حمایت (ساپورت) انجام می دهند. در این شرایط تکیه گاه سر نسبت به تکیه گاه شانه در وضعیت پایین تری قرار می گیرد تا در نتیجه رفتن در حرکت وزن بیشتر روی تکیه گاه بالاتر که شانه است قرار بگیرد.(نیاز به تمرین و اجرا زیر نظر مربی است)

در تصویر بالا از ساپورت یا حمایت استفاده شده است. ساپورت برای کمک به مهره های گردن و برداشتن فشار از روی مهره ها، بین سرشانه(تکیه گاه) و پس سر( تکیه گاه دوم و حمایتی) اختلاف سطح ایجاد می کند(تصویر بعدی)

 

آناتومی حرکت هالاسانا

آناتومی هالاسانا با تصویری برگرفته از کتاب، آناتومی یوگا نوشته لزلی کامینوف و امی متیوس با ترجمه خانم منا دارابیان انتخاب و جهت مطالعه معرفی شده است. و یک پیشنهاد جهت مطالعه بیشتر درباره آناتومی حرکات یوگا.

 

کارناپید آسانا و سوپتاکوناسانا از تنوع‌های حرکتی هالاسانا هستند. آناتومی حرکت کارناپید در دو تصویر قرل قابل مشاهده است.

 

هالاسانا-استادآئینگر- کتاب پرتوی بر یوگا

سوپتاکن‌آسانا، استاد آئینگر، کتاب پرتوی بر یوگا، برگردان امید اقتداری

کارناپیداسانا، استاد آئینگر، کتاب پرتوی بر یوگا، برگردان امید اقتداری

امیدوارم با مشاهده‌ی اجراهای متفاوت هالاسانابا ابزار و تنوع های مختلف، تجربه تمرینی خوبی را برای خودتان فراهم کنید.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *