گفت و گوی ذهنی و یک راه حل

گفت و گوی ذهنی و یک راه حل

همه به نوعی با گفت و گوی ذهنی آشنا هستیم. گفت و گوی ذهنی یکی از مراحل رشد فردی و آغاز شکل گیری ارتباط جمعی است. و از زمان کودکی تا پایان عمر به همراه انسان خواهد بود .
گفت و گوی ذهنی به عنوان یک عملکرد ذهنی است. و برای تجزیه و تحلیل و برآورد پیرامون موضوعات مورد نظر فرد و یا در نهایت برای ارزش گذاری و تصمیم گیری نهایی درباره یکی از دو روی سکه ی یک موضوع مشخص است.
گفت و گوی ذهنی زمانی فرد را متوجه حضور خود میکند که از حد نرمال خارج شده باشد و فرد به نوعی در حال کلنجار رفتن و تلاش برای به سکوت واداشتن گفت و گوی ذهنی  باشد.
مانند انواع بی نظمی ها، که از یک جایی شروع می شوند، و اگر به آنها رسیدگی نشود، در نهایت به آشفتگی تبدیل می شود، گفت و گوی ذهنی نیز به دلیل عدم رسیدگی به آن، از روند طبیعی خود خارج می شود و تبدیل به نوعی نشخوار ذهنی می شود. (خوردن در زمان و مکان خود صحیح است اما فقط حیوانات نشخوار کننده این توانایی را دارند که فارغ از مرحله خوردن، در حال استراحت، آنچه بلعیده اند را از معده خود مجددا به دهان برگردانده و مجدد آن را بجوند. فرایندی غیر عادی برای انسان). بنابراین نشخوار افکار به معنای بازبینی و بررسی بی موقع و خارج از فرایند طبیعی برای یک فرد است. این امر باعث سردرگمی، آشوب، عدم تصمیم گیری قاطع و علاوه بر آن موجب ایجاد تزلزل و در نهایت منجر به خستگی در فرد می شود.
دلایل مختلف محیطی و اجتماعی را می توان بعنوان عوامل خارجی تاثیر گذار بر افزایش گفت و گوی ذهنی دانست و عوامل فیزیولوژی فردی که علاوه بر عوامل خارجی، تحت تاثیر تغییرات هورمونی و آنزیمی و… است، در دوران مختلف رشد فردی می تواند موجب تداخل در روند فعالیتهای ذهنی فرد شود و منجر به بالا رفتن میزان گفت و گوی درونی در فرد شود.
ایجاد نظم در فضای پیرامون زندگی مان، همچنین ایجاد نظم در دریافتهای فردی مان بسیار کمک کننده است تا متوجه تغییرات اجتناب ناپذیر در گفت و گوهای ذهنی مان شویم.
تکنیک های بسیاری برای ایجاد این نظم و توجه وجود دارد.
نوشتن” بعنوان یکی از تکنیک های بسیار مهم برای ارتباط برقرار کردن با فرایند گفت و گوی ذهنی است. بسیاری از افراد می توانند از طریق نوشتن، افکار خود را متوجه کاغذ کنند و از هجوم بدون سامان این گفت و گوها، به سمت و سو دادن به آنها برسند. از طریق نوشتن می توانند نظم لازم را در پروسه گفت و گوهای خود پیدا کنند. نقاط خاص و ویژه ای که باعث بی نظمی یا فرایند تکراری موضوع ذهنی شان شده را شناسایی و با انواع بهره گیری از مراحل مختلف توسعه فردی نه تنها در بررسی و شناسایی مشکل خود مهارت یابند بلکه با استفاده از مهارت های مختلف نوشتاری در فرایند رشد شخصیت و رشد فردی خود اقدام کنند.

قطعا تمرکز و سپس مدیتیشن در مرحله ای بعد از طوفان گفت و گوی ذهنی قابل اجرا است و نوشتن یک تکنیک مهم برای خارج شدن از این طوفان است. تکنیک های تمرکزی و انجام مدیتیشن در تداوم نظم ذهنی و جلوگیری از هجوم های پیاپی گفت و گوی ذهنی بسیار راهگشا می باشند. داشتن نظم ذهنی پایه و عامل اصلی برای تمرکز و مدیتیشن است. تکنیک های تمرکزی و مدیتیشن نیز افزایش دهنده نظم هستند به عبارتی یک رابطه دو سویه تاثیر گذار.

نظم ذهنی    تمرکز و مدیتیشن

شما تا چه اندازه از تکنیک نوشتن برای نظم بخشی در گفت و گوهای ذهنی و یا رشد فردی بهره می برید؟
#نوشتار درمانی#گفت و گوی ذهنی#تکنیک نوشتن به عنوان یک تکنیک آرامش بخشی#حضور در لحظه # تمرکز# مدیتیشن

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *